Nu är klimatkompensation avdragsgillt igen

I en uppmärksammad dom tidigare i år lyckades Arla få kostnader för klimatkompensation avdragsgillt. Vi funderar på hur små företag som vill göra en god insats kan hänga på.

Vi ringde miljöhjältarna på Zeromission och fick svar på några frågor:

Hej Zeromission, berätta mer om den här uppmärksammade domen.
– Debatten om avdragsrätt för kostnader avseende klimatkompensation har pågått hos regeringen sedan Högsta Förvaltningsdomstolens (HFD) dom mot Saltå Kvarn 2014, när de nekades avdragsrätt för sina klimatkompensationskostnader, berättar Jenny Blomberg.

Nu i juni i år, alltså 4 år senare, vann Arla sitt överklagande mot HFD gällande rätten att dra av kostnader för sin klimatkompensation. Detta är såklart en bra nyhet för alla företag som köper klimatkompensation på frivillig basis. Även om detta är goda nyheter är det samtidigt viktigt att överväga detaljerna i domen, eftersom HFD säger att om utgifterna ska anses som avdragsgilla eller inte, beror på omständigheterna i det enskilda fallet. HFD har tolkat Arlas kostnader för klimatkompensation som en marknadsföringskostnad, vilket är grunden till domen, fortsätter Jenny.

Hur kan små företag bidra med miljöinsatser avdragsgillt?
– Hur praxis för klimatkompensation kommer att påverkas hos Skatteverket av denna dom vet vi inte exakt än. Men man kan åtminstone tänka att företag som använder klimatkompensation på ett liknande sätt som Arla kan förvänta sig att få rätt till avdrag. Vi rekommenderar våra kunder att kommunicera att man klimatkompenserar och göra ett öppet yrkande i deklarationen för att undvika eventuella skattetillägg. Och vi håller tummarna för att Skatteverket gör bedömningar framöver som är till våra kunders fördel.

Vart kan man vända sig om de vill göra miljöinsatser för att t.ex. klimatkompensera? 
– Vi har tillsammans med Myclimate tagit fram en kalkylator där man kan klimatkompensera utsläpp från resor, event och hushåll och företag. Du hittar kalkylatorn på denna länk. För dig som vill ha hjälp med en klimatstrategi är du varmt välkomna att kontakta oss, avslutar Jenny Blomberg.

Vi på We Audit tycker att goda insatser borde uppmuntras, särskilt i dagens läge. Vi vill att det erkänns som en normal verksamhetskostnad att försöka eliminera sin negativa miljöpåverkan. Vi tror att det skulle kunna ge mer effekt per krona än till exempel att finansiera konsumtion av elfordon.

Det är något lätt cyniskt med att tvingas att göra en marknadskampanj av sin klimatkompensation för att få göra avdrag. Men vi firar framsteget med en näve triumferande i luften och en knuten i fickan.